رویکردی انتقادی به گسترش اقتصاد لیبرال (آمریکایی) در سطح بین الملل مطالعه موردی: نشان های تجاری (برند) آمریکایی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری های نوظهور، دانشجوی دکتری استراتژی صنعتی دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام

چکیده

پس از پیروزی انقلاب اسلامی موج تحریم های اقتصادی از سوی ایالات متحده و هم‌پیمانانش علیه ایران سرازیر شد. ولی در فهرست تحریم های آنان، بعضی از کالاهای مصرفی و لوکس از تحریم استثنا شد و امروزه بسیاری از کالاها و خدمات با نشان تجاری آمریکایی در بازار اقتصادی ایران حضور دارند. سوال اصلی آن است که علت اصلی این امر چیست و چرا ایالات متحده سعی بر ترویج و صادرات برخی نشان های تجاری خود در ایران حتی در ایام تحریم دارد؟ این پژوهش کیفی که از نظریه جهانی شدن وام گرفته است، به صورت مورد کاوی، نشان های تجاری آمریکایی را بررسی کرده است. این پژوهش در پاسخ به سوال اصلی مقاله، نقش بسزای منشور هویت نشان های تجاری را نقطه عطف کار خود قرار داده است. این کار از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل و بررسی اسناد و مدارک مربوطه انجام شد. نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد آمریکایی ها از صادرات برخی از نشان های تجاری خود به ایران، حتی در ایام تحریم، 6 هدف اصلی را دنبال می‌کنند. در نهایت مشخص گردید غایت نهایی آنان از این امر، ترویج اقتصاد لیبرال در کشور اسلامی ایران می‌باشد. همچنین مکانیزم و چگونگی شکل گیری این پدیده نیز مورد بررسی قرار گرفت و در پایان پیشنهاداتی برای سیاستگذاران اقتصادی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات